GAYA PEMBELAJARAN
Oleh
: Devy Rusdiana Sari
Pembelajaran merupakan satu proses
reflektif di mana pelajar membangunkan persepsi dan pemahaman baru dalam proses
kematangan mentalnya. Oleh itu, pembelajaran
boleh dikatakan sebagai satu proses umum manakala pemikiran kritikal dan kreativiti lebih
tertumpu kepada aspek-aspek spesifik dalam pembelajaran.
Gaya Pembelajaran adalah gabungan ciri
kognitif, afektif dan
faktor-faktor fisiologi yang memberi penunjuk yang stabil secara relatif
tentang bagaimana
seorang pelajar melihat, berinteraksi
dan bergerak balas terhadap persekitaran pembelajaran mereka.
Selain itu, pencapaian akademik banyak dikaitkan dengan gaya pembelajaran yang
dipraktikkan pelajar. Pelajar yang memperoleh pencapaian akademik yang baik selalunya
mempunyai gaya pembelajaran yang berkesan. (Menurut Keefe (1979), McCaulley
danNater, 1980; Miller, Always dan McKinley, 1987)
Oleh karena itu, penting bagi pengajar
mengetahui perbedaan-perbedaan diantara
individu dan bagaimana untuk mengajar secara produktif daripada berbagai model pengajaran. Bagi
pembelajaran pasif, pelajar boleh mengawas dan mengawal aktiviti-aktiviti
kognitif. Pelajar memproses maklumat baru melalui asimilasi dan integrasi dengan
maklumat lama. Manakala pembelajaran aktif, pelajar perlu membuat lebih daripada
mendengar. Mereka perlu membaca, menulis dan berbincang dalam menyelesaikan masalah.
Selain itu, pelajar perlu terlibat dalam peringkat tinggi dalam membuat analisis,
sintesis dan penilaian.
Menurut
Teori Gaya Pembelajaran, pelajar menggemari lebih daripada satu gaya pembelajaran. Teori
turut mengandaikan dengan mereka bentuk pengalaman pendidikan, kurikulum dan
pengajaran yang sepadan dengan gaya pembelajaran pelajar mungkin dapat memperbaiki
pencapaian akademik pelajar (Irvine dan York, 1995). Walau bagaimanapun,
seseorang individu boleh mengubah gaya pembelajarannya mengikut kehendak kerja
pada waktu itu (Kolb, 1976), sedangkan
Menurut Model Gaya Pembelajaran yang diperkenalkan oleh Dunn, Dunn dan Price, terdapat lima kategori
utama rangsangan yang boleh mempengaruhi gaya pembelajaran.
ialah
:
1.
Persekitaran
- Merujuk kepada faktor cahaya, bunyi, suhu dan reka bentuk bilik. Reaksi pelajar kepada
rangsangan ini ditentukan oleh faktor biologi. Oleh itu, ia tidak dapat mengubah
pendengaran, penglihatan, suhu dan sensitiviti badan.
2. Emosi-Merangkumi aspek perancangan berstruktur,
ketekunan, motivasi dan kebertanggungjawaban. .
Elemen ini mempengaruhi pelajar melalui pengalaman di rumah, sekolah, taman
permainan, perjalanan dan sebagainya
3.
Sosial
- Merujuk kepada faktor pasangan, rakan sebaya, sendiri dan kumpulan. Faktor ini mempengaruhi
corak pembelajaran pelajar itu sendiri dan membantu mereka belajar daripada
maklumat yang diperolehi dari pengalaman tersebut.
4.
Fizikal
– Merangkumi kekuatan persepsi, mobiliti, pengambilan dan masa seharian. Elemen
fizikal pelajar adalah biologikal secara semulajadi dan berhubung dengan
bagaimana seseorang individu itu belajar melalui pancaindera yaitu auditori, visual,
taktil dan kinestatik.
5.
Psikologi
– Merujuk kepada faktor seperti sifat global/analitik, impulsif/reflektif dan kedominan otak
kanan atau kiri. Perbezaan dalam fungsi otak menyumbang kepada perbedaan gaya
pembelajaran dalam individu yang berlainan. Pembelajaran yang baik
dapat dicapai apabila individu melalui pendekatan pembelajaran yang
berbeza mengikut tahap kesukaran.
Berdasarkan
instrumen pemilihan Gaya Pembelajaran yang utama menunjukkan ciri-ciri pelajar seperti
berikut :
1.
Visual
Ø Mempelajari
sesuatu dengan baik dengan melihat perkataan dalam buku, di atas papan
hitam dan di dalam buku kerja.
Ø Mengingati,
memahami maklumat dan arahan dengan baik jika membaca.
Ø Tidak
memerlukan penerangan lisan dan boleh belajar secara bersendirian dengan sebuah buku.
Ø Mengambil
nota dan arahan secara lisan untuk mengingati maklumat.
2.
Auditori
Ø Belajar
daripada mendengar perkataan yang diucap dan penerangan lisan.
Ø Dapat
mengingati maklumat dengan cara membaca kuat atau
menggerakkan bibir semasa membaca, terutama semasa
mempelajari bahan yang baru.
Ø Mendapat
keuntungan daripada mendengar pita audio, kuliah dan
perbincangan kelas.
3.
Kinestetik
Ø Belajar
melalui pengalaman secara fizikal di bilik darjah.
Ø Mengingati
maklumat dengan baik apabila mengambil bahagian dalam aktiviti, field trips dan mainkan
peranan di bilik darjah.
4.
Taktil
Ø Mempunyai
peluang mencari pengalaman hands-on
dengan bahan-bahan.
Ø Melaksanakan
eksperimen di makmal, mengawal dan membina model.
Ø Menulis
nota atau arahan yang boleh membantu mengingati dan memahami maklumat baru
melalui penglibatan fizikal di dalam kelas.
5.
Belajar Berkumpulan
Ø Lebih
mudah, sekurang-kurangnya dengan seorang pelajar dan lebih berjaya menyiapkan
kerja apabila bekerja dengan orang lain.
Ø Menghargai
interaksi dan kerja berpasukan dengan pelajar lain dan mudah mengingati maklumat
apabila bekerja dengan dua atau tiga rakan lain.
6.
Belajar Bersendirian
Ø Dapat
berfikir dengan lebih baik apabila belajar bersendirian.
Ø Dapat
mengingati maklumat yang dipelajari sendiri.
Ø Memahami
dan lebih berjaya dalam pelajaran apabila bekerja sendirian
Gaya pembelajaran pelajar yang perlu diketahui oleh guru:
Gaya pembelajaran seseorang pelajar dapat mempengaruhi
keseluruhan aktiviti dan proses pengajaran dan pembelajaran. Guru harus
berusaha menghubungkan pelajar dengan ilmu pengetahuan dan bukan mengisi serta
menyuap pelajar dengan ilmu. Justeru itu adalah penting guru-guru
memahami serta mengetahui gaya pembelajaran yang ditonjolkan oleh pelajar.Pada
asasnya, terdapat tiga jenis gaya pembelajaran yang harus diketahui serta
difahami iaitu:
Pelajar visual: (belajar
dengan melihat)
Ø Huruf atau perkataan
Ø Benda, gambar atau gambar rajah
Ø Demostrasi, tindakan atau lakonan
Pelajar audio:
(belajar dengan mendengar atau bercakap)
Ø Mendengar cerita, penerangan,
syarahan, huraian olehguru atau pelajar lain
Ø Menerangkan,
berbual, memberi pendapatnya, bercerita atau menghuraikan
Pelajar kinestetik: (belajar
dengan membuat atau melakukan sesuatu):
Ø Menulis atau melukis sesuatu
Ø Membuat
latihan, kerja amali, eksperimen, lakonan, simulasi, atau projek
Tidak ada komentar:
Posting Komentar